Bun venit!

luni, 22 aprilie 2013

Vinyl si dragoste

Cand eram copil imi placea, printre multe altele, sa ascult discuri la pick-up.
  Bineinteles, atunci erau "la putere" cele de basme sau teatru radiofonic, le ascultam de zeci de ori in timp ce faceam curatenie, imi gateam nelipsitele clatite, lucram la cate un montajel electronic primitiv sau faceam orice alt lucru care nu-mi cerea mare concentrare.Cunosc nenumarati actori dupa voce.Pe unii dintre ei, demult disparuti, nu i-am vazut niciodata in vreo o fotografie macar, iar altii au aparut in roluri episodice prin filmele mai vechi ca de exemplu Dumitru Furdui (soferul-militian din BD-uri), George Oancea (ofiter in aceleasi BD-uri), Niki Atanasiu (Tipatescu din Scrisoarea pierduta), George Demetru (tatal lui Harap-Alb), Miluta Gheorghiu - Chirita in travesti (scurta aparitie de pe scena de vodevil din Noaptea Furtunoasa) sau Nicolae Gardescu - baronul Munchausen (boierul Belivaca din seria Haiducii).Acesti artisti, si multi altii, ramasi anonimi pentru multa lume, mi-au fericit copilaria si le aduc aici un pios omagiu, le trimit recunostinta mea si aplauzele fara sfarsit, acolo, in stele - eu ,copilul de altadata ascuns intr-un trup de adult.
  Nu neglijam totusi nici muzica.Aveam si muzica populara, si usoara, si folk,si rock.Muzica greceasca, spaniola, italiana chiar si indiana (pai se putea sa nu avem Naarghita?).Tata era promotorul, de la el am pasiunea pentru carti, pentru filme si pentru muzica.Cum aparea ceva nou pe piata tatal meu cumpara.
Dupa ani de zile mi-am refacut colectia de discuri intr-un format digital.Vinylul se demodase,multe dintre discuri erau foarte uzate.Tot ce am putut salva in mp3 (nu auzisem de flac, inca nu aveam internet) am salvat eu personal. Dupa ce internetul mi-a devenit accesibil am cautat si am gasit cam tot ce avusesem si multe alte albume in plus.Se aude zgomotul acului pe canalele de vinyl in marea majoritate a inregistrarilor, dar nu e deranjant, sunetul are un farmec anume iar calitatea este mai mult decat multumitoare.
  Ma gandeam azi, citind poezii pe un blog foarte interesant si nu numai, la binecunoscuta inclinatie a acestei natii romanesti catre versuri.Si mi-am amintit de Maria Lataretu si de Ileana Sararoiu, de maiastra Ioana Radu si Doina Badea si Gica Petrescu si.......
  Ii ascult de cate ori am ocazia si ma intreb deseori cine a compus versurile unei melodii sau a alteia, una mai vesela, alta mai trista....Stiu de Cezarina Moldoveanu, sotia lui Gica Petrescu care a compus majoritatea versurilor din melodiile de petrecere pe care le iubesc enorm, stiu de Ionel Fernic, autor de romante superbe iar altele, nu prea multe, le pot afla cautand pe internet.
   
Dar sunt unele in care vad sclipirea spiritului aceluia care a compus Miorita.Am transcris (cu diacritice) niste versuri ale unui cantec popular pe care-l stiu din copilarie si care este stramosul "Salciei la mal" compuse de Horia Moculescu (salcie cantata de Mihaela Mihai). Si spuneti-mi daca exista ceva mai frumos decat aceasta declaratie de dragoste facuta "pe-un picior de plai/ pe-o gura de rai"...

Cât eşti mândro de frumoasă, 
Te-aş pune picior la coasă,
Ziua să cosesc cu tine,
Noaptea să fii lângă mine,
Ziua să te duc prin crâng,
Noaptea-n braţe să te strâng,
Ziua printre floricele,
Noaptea pe braţele mele...

Face-te-ai o fluierea
Mândro,la guriţa mea,
Eu m-aş face de-un doinaş,
Să cânt ziua pe imaş,
Ziua să te port la brâu,
Noaptea-n braţe să te ţiu,
Ziua să doinesc cu tine,
Noaptea să te ţin cu mine...

Cât eşti mândro de frumoasă,
De-ai fi salcie pletoasă,
Eu m-aş face vânt de seară
Să-ţi pătrund în inimioară,
Ti-aş mângâia crengile
Toate dimineţile,
Şi-apoi mândro m-aş făcea,
Izvoraş la umbra ta...
Tu să-ţi apleci crengile,
Eu să-ţi sărut frunzele,
Când e arşiţa mai mare
Să-ţi dau apă şi răcoare...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu